maandag 17 juli 2023

Tuinwerk




Ja, ik ben een kletskous,
Als ik in de tuin aan het werk ben
praat ik tegen van alles.
De oorwurm die tussen de bessen zit,
de vlinders, bijen en aanverwanten op de Vlinderstruik,
de kippen, die gezellig bij me scharrelen
terwijl ik zwarte bessen pluk,
tja wat valt, dat is voor hun,
dus ik verwacht zwarte eitjes de komende tijd
want in alles wat leeft zit een ziel,
die verstaat, en de manier waarop jij handelt
wordt gevoeld.
En denk maar niet dat ik van sommige ontmoetingen
blij wordt, soms krijg ik echt de kriebels en staan
mijn haren van schrik overeind.
Maar ik probeer aardig en lieflijk te blijven…..
Nu is het de komende tijd zwarte-bessen-pluk-tijd.
Zwarte parels bungelen tussen het groen, geweldig
om te zien. Zo mooi!
Hier gaan ze hups de vriezer in, om straks iedere morgen er
een paar te eten, knetter gezond.
We delen ze ook uit hoor, de eerste bak is al mee op reis gegaan.
Er blijven er ook nog veel hangen voor de vogels, meestal
lijsters en merels.
En ik weet, terwijl ik pluk, word ik gadegeslagen door de
gracieuze Bessen-Elf, ze scharrelt hier ook in onze tuin….
En nee geen fantasie, of sprookje, het is gewoon zo.
Er leven zoveel pracht wezens hier…..




Ons plekje hier, ik verdwijn de komende tussen het groen, zie langzaam de Zonnebloem opengaan, courgettes worden geplukt ná bewondering van de pracht bloemen, de aardappels, uien, prei, och die krijgen zalige plonsjes Hemelwater, Lathyrus wordt geplukt en in vaasjes gezet.
Zomer, het is ‘hard’ werken, maar wat een genot.
En dan vertel ik nog niet over de talloze bramen die straks in potten gaan.....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.