donderdag 22 juni 2023

Iets over copyright




 Iets over copyright.....

Er moet me echt iets van mijn hart.
In de meer dan 20 jaren dat ik tekeningen
deel op mijn site/blog of hier op fb,
is het zo vaak voorgekomen dat tekeningen
zomaar klakkeloos werden gebruikt, op sites
als zijnde eigen werk, op folders voor het lesgeven,
of werden
bij opleidingen mijn tekeningen als
zijnde hun werk ingestuurd.
Zucht...... door de jaren heen heb ik hierin
de klappen van de zweep wel leren kennen.
En juist ik ben iemand die veel deelt,
juist ter inspiratie, juist om mensen dat duwtje
te geven om zélf aan de slag te gaan, om
zelf die kleurpotloden te gaan ontdekken.
Maar dan zelf!! Als je niet weet hoe de potloden
werken, als je niet weet hoe het materiaal
werkt, kun je toch geen lesgeven of mensen
begeleiden, je zult het toch zelf moeten
ontdekken?? Als je niet weet wat kleuren
betekenen, of wat symbolen inhouden, hoe dan!!
En om dan vandaag weer tot de ontdekking te komen
dat er zomaar foto's gebruikt worden zonder
bronvermelding.
En ja samen en delen.....het heeft ook met een beetje
'netheid' en chique te maken, om gewoon te vermelden
dat het niet van jouw hand is.....ik plaats zelf ook wel
eens foto's van een ander, maar met bronvermelding.
Maar goed vandaag was het weer zover, hoe goed
bedoeld misschien ook, om met andermans veren
aan de haal te gaan, ik vind het gewoon niet kunnen.
Ik weet dat sommige mensen hierover anders denken,
helemaal prima, maar ik zie me dus nog meer
genoodzaakt, om zelfs de kleinste foto's te
gaan 'watermerken'.
Want weet je, ik inspireer mensen heel graag,
dát is waarvoor ik hier op deze aarde neergezet
ben, maar gebruik dan niet mijn foto's als zijnde
van eigen hand.
Ik moest het effe kwijt.......
liefs
Ada
in 2017 schreef ik hier ook al over.....
want ja, het is echt niet de eerste keer
linkje vind je hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.