maandag 8 mei 2017

Tekenen zonder na te denken........











Na zoveel jaren mandala’s getekend te hebben, heb ik in ieder geval 1 ding geleerd. Oh wat vind ik het lastig om ‘opdrachten’ te maken, om dingen te tekenen die gevraagd worden….dingen die ‘moeten’.

Als ik mijn lessen maak en schrijf, teken ik zelf altijd het voorbeeld uit……..naar mijn eigen idee. Maar op het moment dat ik na moet gaan denken over iets wat in mijn mandala ‘moet’, nou dan blokkeer ik, bijna volledig.

Zo ook met de Teken-Je-Mee opdrachten, die ik jaren verzorgde, ok ik tekende mee, maar soms niet echt van harte hoor. Wél nam ik de vrijheid om veel lijnen weg te halen, of juist veel lijnen toe te voegen.

Vorige week, samen met mijn zusje gewerkt met Engelenkaarten, en het symbool wat erbij hoor, dat zouden wij uit gaan werken, in de vorm van een mandala. Tja en daar is dan toch écht mijn valkuil. Ik vind het gewoon niet leuk. Er ‘moet’ iets op papier gezet worden. Gebogen over mijn papier, worstel ik met lijnen, het MOET erop………ohhhh. Lastig!!

En natuurlijk, als ik een vogeltje wil tekenen, zal ik daar toch op moeten oefenen……..want ja ik wil wel dat het een beetje lijkt, maar de dingen ‘eromheen’, nou dat mag spontaan ontstaan.



Het allerliefst fladderen mijn potloden over het papier, vinden als vanzelf de lijnen die getekend willen worden. Gedachteloos…….en soms verschijnen er dan spontaan vormen of lijnen die iets laten zien…..een engel, een bloem, een symbool. Kijk en dat vind ik dan geweldig, zonder na te denken, komt er iets tevoorschijn. Dan wordt mijn hart blij……..dat komt echt uit het diepst van mijn ziel.



Deze week nog, de Keizerskroon, meegetekend naar aanleiding van een les een paar weken geleden. Leuk al die strakke lijnen, maar ik veeg zoveel mogelijk weg. En laat maar gebeuren wat er uit (lees op papier) wil.



Het klinkt misschien allemaal wat tegenstrijdig maar toch is het zo. Geef mij een stukje papier en ik kladder gewoon lekker op mijn manier. Zalig, de vrijheid.

Mandala’s tekenen betekent voor mij dus echt vrijheid……ondanks de symmetrie die soms gehanteerd wordt………en toch vind ik het een grote uitdaging, juist daar de eigen hand te laten gaan…….weg te halen óf juist toe te voegen wat voor mij goed voelt.


Ik hoop dat jullie potloden ook in vrijheid over het papier mogen fladderen………misschien wel vandaag! Een heerlijke maandag gewenst……….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.