woensdag 10 mei 2017

Iets over passe-partoutsnijders.........voor je mandala's








Een tijd geleden schreef ik over de papieren cirkels die ik overhoud wanneer ik zelf een pass-partout snijd voor mijn mandala’s. Naar aanleiding daarvan kreeg ik van iemand de vraag, welke snijder ik daarvoor gebruik.

Allereerst vind ik de afwerking (wanneer je iets inlijst) eigenlijk nóg belangrijker dan de tekening zelf. Omdat de omgeving waar zo’n tekening inzit allesbepalend is voor de uitstraling van je werk. Ten eerste wil een mandala ruimte in de lijst, wanneer je de lijst tegen de tekening ‘aanpropt’ kan de tekening niet zichzelf zijn, wordt verzwolgen door de lijst of omlijsting. Dus mijn mandala’s komen altijd in een ruime omgeving.

Wanneer ik op 30x30 werk, komt er gewoon een lijst omheen van 50x50 (ook dat is mijn gevoel, mijn mandala’s komen in vierkante lijsten, dus om mijn mandala’s komen geen lijsten van 40x50 bijv). Ze moeten letterlijk en figuurlijk 'uit kunnen stralen'.

Je kunt een passe-partout laten maken, wat soms best prijzig uit kan vallen, dat is allemaal je eigen keus én portemonnee. Want oh wat zijn er een mooie bij, van prachtige kwaliteit. Omdat ik zelf nogal wat mandala’s heb, vind ik het een té kostbare geschiedenis om er voor iedere mandala één te laten snijden (nogmaals allemaal je eigen keus).

Door de jaren heen heb ik diverse snijders aangeschaft en alle3 voldoen ze voor mij, supergoed zelfs. Soms snijd ik er voor mijn cursisten ook 1. Je mandala ziet er gelijk zó anders uit met een ‘omlijsting’. En krijg een goed volledig beeld van je mandala óf tekening.




Zoals je op de foto’s ziet, er is er zelfs nog 1 uit het gulden tijdperk………en hij doet het nog steeds goed (ben wel altijd heel zuinig op mijn materialen hoor). Je hebt ze dus voor kleine en grote cirkels…..net wat je wilt gebruiken. En soms worden lijsten verkocht met daarin al de pass-partout……..dus er is een scala aan mogelijkheden. Voor alle duidelijkheid met deze snijders heb je een cirkel, niet met allerlei dubbele lagen aan de rand.......echte cirkelsnijders dus.

Volgens mij is het gewoon altijd proberen, wat voelt voor jou goed……..wat kun/wil je betalen……..kortom…………de afwerking van je mandala is en blijft een persoonlijke smaak……..en er is voor ieder wat wils…………..




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.