dinsdag 24 september 2024

Over putdeksels en riolen

 



In een versneld tempo
zie je de putdeksels
wereldwijd van
de riolen afvliegen.
De beerputten waar
zoveel verschrikkingen
in verstopt zijn geweest,
Zoveel eeuwen lang
zolang door vele
generaties gedragen.
En evenzoveel is 'gewoon'
bekend, er is openlijk
over verteld, wat......
ze lieten je zoveel ''gewoon'
op tv zien.
En nog steeds proberen
slachtoffers hun verhalen te
doen, en nog steeds worden
ze voor 'gek' versleten.
Sommige vrouwen aan de mijn
tekentafel waren niet gek,
de vrouwen hadden eindelijk
een plek gevonden waar
ze konden en mochten
vertellen, in eerlijke openheid.
En ik kan je vertellen,
de verhalen waren/zijn niet mals.
Vanuit mijn jeugd wonend
in een dorp, waar het 'gewoon'
bekend was dat sommige kinderen
uit incest waren geboren.
Het was bekend,
soms met naam en toenaam.
Als kind vond ik dat
heel eng, en natuurlijk snapte
ik de omvang, de impact
helemaal niet.
In mijn jonge jaren werden
dingen stiekem gedeeld
tussen volwassenen,
maar zoals een jong kind
betaamd, had ik grote oren.
En nu, nu vliegen de beerputten
open, wereldwijd, en wederom,
er is zoveel te vinden,
de 'draadjes' die gewoon gelegd
kunnen worden.
En wil je niet horen?
Wil je de handen voor je oren doen?
Doe maar niet,
want het zal afschuwelijk zijn
wanneer de waarheid tot je
doordringt, en er zal geen
terugweg meer zijn.
En zal je moeten dealen
dát je je oren dichthield.
En dat je nachtenlang
wakker zult liggen,
nou ik weet dat heel
velen met mij al jarenlang
soms wakker liggen van
de verschrikkingen.
Ik stel je gewoon 1 vraag!
Waarom hebben wij de MP die we
nu hebben?
Onderzoek, pluis uit,
er is zoveel te vinden.

mandala: "Tussen de Maan en de Sterren"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.