zondag 5 juni 2022

Salie-Anne



Ik had haar al een paar dagen gezien.
Zag haar scharrelen tussen de planten,
takjes die wiebelden,
bloemen die als belletjes bewogen…..
Totdat ik een moment stil op het bankje
bij ons weiland zat te mijmeren….
stond ze voor me.
In haar prachtig paarse kleedje,
te stralen van oor tot oor.
Ze vertelde:
“Ik laat me even zien,
ik kom bij jou…..zodat jij het door kan geven
aan de hele wereld.
Mijn naam is Salie-Anne, ik hoor bij het oudste kruid
ter wereld, de Salie (Salvia officinalis).
Zo goed, en krachtig voor de mensheid, maar vaak zo
vergeten, zoveel klachten kunnen verholpen worden met
Salie….keel, spijsvertering, goed voor de zenuwen en nog veel
meer, laat de mensen het maar eens opzoeken.
Datgene wat hun voorouders altijd gebruikten weet de mensheid
nu bijna niet meer."
En ze vertelde verder:
"En weet je dat er altijd, altijd heel
veel bijen om me heen zwermen?
Met nog zoveel meer andere klein zweefbeestjes?
Iedereen zou eigenlijk zo’n plantje moeten bezitten,
om lekker mee te koken of een blaadje van te snoepen…..
vertel jij het de mensen? Zodat niemand de kracht vergeet
van de Salieplant?"
Dus lieve mensen, bij deze, ik heb Salie-Anne haar woorden
opgeschreven, en heb het kleine wezentje in beeld gebracht.
Salie-Anne, die bij de Salvia Officinalis hoort
(en nieuwe plantjes zijn zo gemakkelijk te stekken)

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.