dinsdag 17 augustus 2021

Huismus





Altijd al ben ik al een 'huismus' geweest, graag op onze eigen plek, 
de plek die zo is ingericht dat wij ons fijn voelen. 
Waar we ons thuis voelen. In deze bijzondere tijd, 
met een v***s wat de wereld beheerst, ben ik me 
nog meer ten volle gaan beseffen wat het betekent 
om een veilig, heerlijk thuis te hebben, 
waar je je kunt bewegen zoals jij wilt, 
waar iedereen welkom is, waar geknuffeld wordt, 
en gevierd wordt, waar vooral geleefd wordt.

Deze zomer realiseerde ik me, dat doordat we 
alle dagen thuis zijn (ook door de Meniere van Pieterman) 
dat alle dieren die hier in de tuin wonen, 
hier dus waarschijnlijk ook geboren zijn. 
De stelletjes vogels die je samen op het hek ziet zitten, 
de kleintjes die gevoerd worden door vader of moeder. 
Och, wanneer je de hele dag thuis bent, én oplet, 
zie je zulke kleine wondertjes.

En zo, kwam het idee, om de komende tijd, 
ook nog in de komende wintertijd, vogels te gaan tekenen, 
én me te gaan verdiepen in de leefstijl van deze vogels. 
Want ze leven zó dicht bij ons, sommigen die wekken je 
in de vroege ochtend, en sommigen hoor je in de donkerte van de nacht.

De huismus stond boven op mijn lijst. 
Ik heb me verdiept in... hoe ziet dit vogeltje er nu eigenlijk uit, 
goed letten op de details. 
Daarna ben ik eens gaan zoeken hoe ze hun leven verder inrichten.

  • de huismus is een standvogel (blijft dus heerlijk in de buurt wonen)
  • vrouwtjes dragen een ander kleed dan het mannetje
  • ze worden gemiddeld 5-6 jaar, wel gelezen dat ze soms meer dan 10 jaar oud kunnen worden 
  • dragen een zomer- of een winterkleed
  • ze eten zaden, besjes, bloemknoppen en insecten (deze vooral in de broedtijd)
  • maken nestjes onder dakpannen en in kieren in huizen
  • er zijn 2-3 broedsels per jaar
  • daarin zijn 4-6 eitjes te vinden (gespikkeld)
  • er wordt ca. 11-12 dagen gebroed
  • blijven 17 dagen op het nest
  • vader en moeder voeren de kleintjes ca. 2 weken
  • het gewicht van een huismus is 25-40 gram
  • de lengte bedraagt ca. 16 cm

Nou je snapt het, ik kijk vanaf nu, heel anders naar onze 'gewone' huismus, een dapper vogeltje met zoveel broedsels, zo zorgzaam, om 17 dagen op het nest te voeren en daarna nog 2 weken op de grond (waar ze ook vlieglessen krijgen).
Geweldig, ik werd zo blij van al deze kleine ontdekkingen.

De volgende vogel, zit ook al in gedachten.....daar ga ik aan werken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.