zondag 13 juni 2021

Bloesemen

 



Onze tuin.....nog niet zoveel kleur,
wat ik eigenlijk wel graag zou zien.
Maar dit jaar is het ietsje 'later' dan 'normaal'.
Och de natuur laat zich niet sturen door de mens,
planten doen lekker hun eigen ding, bloesemen
wanneer het uitkomt, en groeit díé kant op waar
ze het beste licht vangen.

Verwonderd, en zeker dit jaar, kijk ik naar al
het groen wat er zomaar weer is. Een paar maanden
geleden was het hier in Twente ca. - 18 graden, een
giga dik pak sneeuw, zó dik dat een buurman met
trekker met schuiver ons pad schoon kwam maken.
Zo'n dik pak, dat wij onszelf een paadje naar de kippen
moesten graven (wel grappig is dat de kippen iedere
dag een eitje bleven leggen).

Natuurlijk wist ik wel dat het zou herstellen, maar
toch raakt het me weer dát het ook gewoon komt,
op een eigen tijd. In een eigen ritme.
Gewoon zichzelf blijvend.
Juist in deze tijd, word ik me er zo van bewust.

Wij mensen, die juist nu, terugkeren naar een eigen ritme.
Naar hun eigen zijn, vooral NU. Mogen bloesemen op het moment
wat goed voor hun is, in hun tempo, op een eigen manier.
Soms met wind mee, soms met wind tegen.
Het beste ervan makend, omdat ze gewoon wéten, dat
het hun weg is. Hun eigen weg inslaan.

Wij mensen, die vaak zo ver van de natuur afgedreven zijn,
die zo weinig meer op het verloop van het leven
vertrouwen, het allemaal zó graag zelf in de hand
willen houden. Controle willen houden. Maar nu,
zijn de veranderingen zo groots, daar kun je geen controle meer over houden, alleen maar meestromen.

Tja, ik had ook al willen genieten van een paar roosjes,
maar nee, nog even niet. De knoppen zijn veelbelovend,
en ik ben zo trots, zo blij, met alle planten die gewoon
zijn blijven leven, die niet opgaven.

Alles op zijn tijd, ook nu, juist nu, zal alles wereldwijd,
zijn plaats gaan vallen. Het heeft zijn eigen loop, maar
het komt, het komt echt, de verandering. Waarin mensen
weer mens mogen zijn, waar ze mogen bloesemen op
hún eigen tijd, op hun eigen manier.

Geniet van de zon en de koesterende warmte,
probeer goed te aarden, blijf bij jezelf.
Alles op zijn tijd, net als de planten en de bomen,
heb vertrouwen is het grote geheel.

Ik wens je een heerlijke dag.
Ada

mandala: "Zo blij"




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.