zondag 2 augustus 2020

Bijzondere tekening én muziek



Over een raar, gek, bijzonder tekenprobeersel.
nou nou dat was even een dingetje.....
ik neem je mee op mijn tekeningen-reis.

En het liedje bleef maar doorgalmen in mijn hoofd….
Pink Floyd… over een steen in de muur.

Er is altijd een wensenlijstje in mijn hoofd,
met tekeningen die ik wil uitproberen,
waarvan ik wel van te voren weet,
wauw dit gaat me uit mijn comfortzone trekken,
uitdagend en vreemd, gewoon anders.
En deze is héél anders.

Tijden geleden kwam ik op Pinterest
een afbeelding tegen die me zo intrigeerde…
een stenen muur, waar enkele stenen mistten,
en door deze gaten heen was de sterrenhemel (vrijheid) te zien,
prachtig vond ik het.

Toen ik deze week begon met de opzet,
begon gelijk al de weerstand, rechthoekig,
bijna zonder kleuren, hoezo?
Blehhh.....hoe kun je het jezelf lastig maken.
Tegelijkertijd dreef het liedje binnen,
van Pink Floyd “Another Brick in the Wall”.
Oh een tekst die zo van toepassing is
op het NU waarin we nu leven,
we zijn maar gewoon een steen in de muur (zo lijkt het soms).
Maar oh hoe graag willen we onszelf zijn....

Al tekenend kwam ik er wéér achter
dat ik het ab-so-luut niet fijn vind
om met alleen maar zwart op wit te tekenen
(Zentagles zonder kleur zijn ook niet mijn ding).
Totdat ik de stenen ‘vuil’ kon gaan maken.
Met een oude doezelaar,
waar nog oude grauwe (geel/grijs/bruin)
kleuren op zaten, toen werd ik blij.
Toch wat kleur aanbrengen,
zodat ze steeds meer op echte stenen gingen lijken.
Het werd steeds meer een tekening van mezelf.

Dat maakte me blij, omdat ik me realiseerde,
door soms iets te verwijderen,
komt er een opening, een nieuwe kijk, ruimte.
De sterren die te zien zijn door de gaten
in de muur, gaven mij zo’n gevoel van vrijheid,
want hoe erg dingen soms ook zijn,
er komt altijd, ja áltijd een opening tot verandering,
tot vrijheid, tot helderheid, tot inzicht.

Deze manier van tekenen kan dus van mijn wensen-lijstje af.
De tekenperiode gaf me mooie muziek,
en gaf me een mooi inzicht over hoe erg dingen kunnen zijn,
er is altijd een opening, altijd een nieuwe ruimte tot anders….

Zo, je hebt even mee kunnen kijken
over het hoe en waarom van de tekening!


Ik wens een fijne avond

Ada






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.