woensdag 22 mei 2019

Kraamkamer





In onze tuin gebeuren wonderen. In de talloze broedkastjes die hier hangen is jong leven......wel heel duidelijk te horen, maar nog niet te zien. Wel worden de ouders gespot, die oneindig af en aan vliegen.
In een holletje in een eikenboom wat door de specht 'getimmerd' is, is een spreeuwenfamilie in ontwikkeling. Het ziet er zo gek maar tegelijkertijd ook zo fantastisch uit....spreeuwen die de boom in en uit vliegen.

In een gek kastje wat ik ooit dacht te kopen voor decoratie, wat ik aan een schutting ophing, nou daar is een mezenfamilie neergestreken. Ook daar wordt nog druk gevoerd. Een van de vele vele duivenparen die hier rondscharrelen is er één stel wat werkelijk vlak voor het raam een nest heeft gemaakt, we zitten 1e rij.



De ransuil die in de avond zo hard roept......misschien is daar ook wel gezinsuitbreiding en wordt op deze manier aangekondigd dat er nog meer uilen in 'aantocht' zijn. En stil is het bij de buizerds, altijd rond deze tijd, waarschijnlijk is daar ook de kraamkamer bezet en wordt er druk gewerkt om het jong/de jongen groot te krijgen, zodat ze zelfstandig rond kunnen gaan vliegen.

Ik vond ook een winterkoninkje's nest, haast onzichtbaar gemaakt in een krans (ook decoratie). De merels die met bekjes vol wormen (wáár vinden ze ze?) rondvliegen ook voor hun kroost.

Kortom, soms is het gewoon bukken wanneer ik aan het werk ben in de tuin, ouders die tekeer gaan tegen me, hé, wat doe jij hier wegwezen!!

Ik kijk vol verwondering én bewondering toe hoe al dat nieuwe jonge leven verzorgd en grootgebracht wordt, hier in onze Reutumse tuin. En heel stil hoop ik, dat ik één dezer weken een nestje uit zie vliegen...….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.