woensdag 8 mei 2019

Hoe kun je mandala's goed inlijsten....






Soms krijg ik wel eens vragen over materialen die ik zelf het liefst gebruik, soms een vraag over potloden, papier, én soms over de manier van inlijsten van je tekeningen.
Ik schreef er al eens vaker over, maar ik herhaal het graag nog een keer.

Allereerst vind ik de afwerking (wanneer je iets inlijst) eigenlijk nóg belangrijker dan de tekening zelf. Omdat de omgeving waar zo’n tekening inzit allesbepalend is voor de uitstraling van je werk. 
Ten eerste wil een mandala ruimte in de lijst, wanneer je de lijst tegen de tekening ‘aanpropt’ kan de tekening niet zichzelf zijn, wordt verzwolgen door de lijst of omlijsting. Dus mijn mandala’s komen altijd in een ruime 'omgeving'.

Wanneer ik op 30x30 werk, komt er gewoon een lijst omheen van 50x50 (het liefst doe ik mijn tekeningen in vierkante lijsten...…soms ook wel in rechthoekige, maar, vierkant heeft duidelijk mijn voorkeur). Mandala's moeten de ruimte hebben, ze moeten letterlijk en figuurlijk 'uit kunnen stralen'.

Je kunt een passe-partout laten maken, wat soms best prijzig uit kan vallen, dat is allemaal je eigen keus én portemonnee. Want oh wat zijn er een mooie bij, van prachtige kwaliteit. Omdat ik zelf nogal wat mandala’s heb, vind ik het een té kostbare zaak om er voor iedere mandala één te laten snijden (nogmaals allemaal je eigen keus).

Door de jaren heen heb ik diverse cirkelsnijders aangeschaft en alle3 voldoen ze voor mij, supergoed zelfs. Soms snijd ik er voor mijn cursisten ook één. Je mandala ziet er gelijk zó anders uit met een ‘omlijsting’. En krijg een goed volledig beeld van je mandala óf tekening. 





Zoals je op de foto’s ziet, er is er zelfs nog 1 uit het gulden tijdperk………en hij doet het nog steeds goed (ben wel altijd heel zuinig op mijn materialen hoor). Je hebt ze dus voor kleine en grote cirkels…..net wat je wilt gebruiken. En soms worden lijsten verkocht met daarin al de (vaak vierkante) pass-partout, ook mooi……..dus er is een scala aan mogelijkheden.

Voor alle duidelijkheid met deze bovenstaande snijders heb je een cirkel, niet met allerlei dubbele lagen aan de rand.......een echte cirkelsnijders dus. 
Wel gebruik ik altijd zeer stevig papier, vaak iets dikker dat het papier van de tekening/mandala zelf, soms ook iets getint. Kortom, spelen met materialen, spelen met kleuren.

Volgens mij is het gewoon altijd proberen, wat voelt voor jou goed……..wat kun/wil je betalen……..kortom…………de afwerking van je mandala is en blijft een persoonlijke smaak……..en er is voor ieder wat wils…………..En uiteindelijk kun gewoon je tekening zonder pass-partout ook prima inlijsten.




1 opmerking:

  1. Zo ongeveer deed ik dat ook voor mijn mandala's. Een lijst van 50 x 50 cm, en het passe-partout sneed ik zelf met een speciale snijder die in een hoek van 45 graden snijdt. Best wel een moeilijk werkje.
    Het dikke karton kocht ik bij een kunstenaarswinkel.
    Maar vaak ook van dik papier in een kleur die mooi bij de mandala past.
    Als je verschillende kleuren uitprobeert zie je ook wat een gekleurde omlijsting doet met de mandala zelf. Dat kan heel verschillend uitpakken. Was altijd leuk om te doen.
    Maar met quilts maken werkt dat ook wel een beetje op die manier.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.