zondag 19 november 2017

Met welke kleurpotloden werk jij?











Regelmatig krijg ik de vraag met welke potloden ik kleur. Omdat ik iemand die ben die erg 'product-trouw' is, kleur ik al jarenlang met dezelfde soort potloden.



Toen ik zo'n 20 jaar geleden begon met kleuren, gebruikte ik eerste de oude kleurpotloden van onze dochter........daarna kocht ik een doos van Bruynzeel, de kinderkleurpotloden. Kosten: 10 gulden, en daarvoor had je een blik (met kabouters erop) met 36 kleuren.

Bij Arina (van Wijnen) leerde ik om kleuren te mengen (gewoon met potloden) , het zogenaamde sluieren zodat je werkelijke alle kleuren en tinten zelf kunt maken. Alleen was wel de 'voorwaarde' dat je goede mengbare potloden moest gebruiken. Hier vind je alles over de 'sluiertechniek'...

Tja en al snel werd er een doos Karisma potloden aangeschaft. Wanneer je tijden met kinderkleurpotloden hebt gewerkt en daarna overstapt op een 'betere' soort, dan merk je het verschil wel. Ik was zó blij met deze prachtige doos.......maar oh oh wat braken ze snel, ze hoefden maar te tikken op je tafel, en het stiftje was gebroken. 

En uiteindelijk verdween dit merk van de markt. Intussen had ik al wat Lyra, Stockmar en Yorik potloden gekocht..........en toen was ik verkocht, en ik teken daar nog steeds mee. Wat een geweldige potloden, ze variëren van hard naar wat zachter. Doordat ze dikker zijn dan 'gewone' potloden liggen ze heerlijk in je hand, en de praktijk leert mij, dat mensen met reumatische klachten deze heerlijk vinden om mee te werken. Als je dikkere potloden aanschaft, denk er dan aan ook een goede puntenslijper te kopen.



 



Maar als ik dan de vraag krijg met welke potloden kleur jij? Dan vertel ik welk merk ik gebruik, maar zeg er altijd bij, dat het zo persoonlijk is......houd je van wat zachtere stiften of juist harder.....welke prijscategorie past beter in je portemonnee (ook zéér belangrijk toch). 

Prachtig is het dat je werkelijk overal (goede) kleurpotloden kunt kopen, toen ik begon, moest je ze met een lampje zoeken. Heerlijk dat het nu zomaar voorhanden is. 

En internet heeft natuurlijk de meest uitgebreide markt, daar kun je werkelijk alles kopen. Mijn advies is wel, koop niet gelijk zo'n enorme prachtige goed gevulde doos (oh en het is zó verleidelijk), maar koop er eerst een paar in de kleuren waar je vaak mee werkt, zodat je kunt 'voelen' hoe ze werken.......want ik heb vaak gehoord, jammer van die prachtige doos, maar ik werk er nooit mee, ze zijn niet fijn.

Ik herinner me een moment dat iemand me opbelde vanuit een winkel...…"Ada ze zijn nu afgeprijsd....." ik zei koop er nu eerst een paar (en oh ja ik snap de immense verleiding)...helaas ze kocht de grote doos. En later vertelde ze, ja je had wel gelijk, ik werk er niet fijn mee. Jammer voor zo'n prachtige doos tik je snel € 150,00 voor weg. Hetzelfde geldt voor papier, dat is ook zó persoonlijk!

Dus het enige advies wat ik kan geven, wanneer je bij een winkel bent, en ze verkopen kleurpotloden los, koop een kleur (of een paar) waar je blij van wordt, en ga ze thuis proberen. Je zult snel genoeg het verschil van werken gaan bemerken, en zo leer je ook je materiaal kennen en ook wat je fijn vindt.




Uiteindelijk is dit het 'rest'resultaat van jaren tekenen, stompjes, die ik in een prachtige Engelenpot bewaar, om te laten zien, dat het werken met kleurpotloden helemaal geen dure hobby hoeft te zijn, omdat je minimaal potloden verbruikt.




Ik wens je een fijne zoektocht naar heerlijke kleurpotloden!


8 opmerkingen:

  1. Dank je wel voor je antwoord en info. Ikzelf gebruik dus nog steeds Karisma, ik herken het snel breken wel. Leuk zo'n restjespot met die mooie Engelen...het is een heerlijke hobby! En ik ga eens een aantal uitproberen. Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Petra, oh ja de Karisma's....dat was écht geweldig...maar zoals met alle dingen........ze veranderen, gelukkig zijn er goede vervangers op de markt gekomen...veel succes met 'uitproberen'.....x

      Verwijderen
  2. De Polichromos van Faber Castell(FC) zijn mijn favoriet, (maar dat wist jij al Ada) Onlangs heb ik een blik Prismacolor besteld bij Amazon in America en dat zijn ook heel fijne potloden. Er word gezegd dat het de opvolgers van Karisma zijn, maar dat betwijfel ik. Ze breken niet zo snel, maar kleuren wel anders dan de FC, mengen minder goed. De kleuren zijn wel mooi helder, en goed te combineren met FC.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. fijn dat je reageerde Mariët, zo leuk om met elkaar te delen....ik heb ook een paar FC potloden, maar niet mijn ding...en soms is het zo fijn om jezelf te verwennen, in dit geval met .....kleurpotloden, veel kleurplezier Mariët, lieve groet xxx

      Verwijderen
  3. dag Kim, dank je wel voor je reactie...soms is het zó leuk om eens te lezen hoe anderen dingen ervaren, in dit geval potloden......en er is zo veel keus.....dank je wel hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat een mooie site hier word je blij van ❤❤✌✌😊😊👍👍

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ada, mijn favoriete kleurpotloden zijn de Faber Castell polychromos maar ik werk ook graag met Derwent Coloursoft.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn all-time favo’s waren decennia lang Karisma. Mi de fijnste voor het heerlijke sluierwerk ;-) Na bijna 10 jaren niet meer getekend te hebben kom ik er achter dat ze helaas niet meer te koop zijn. Gelukkig geef jij hierboven een paar alternatieven aan, waarvoor mijn dank Ada. Nu heb ik iig een soort van ‘handvat’ waar naar te kijken/zoeken voor wanneer ik mijn bestaande kleuren moet gaan vervangen.

    Wat een schitterende mandala’s heb je al gemaakt: ik geniet :-D Ook schitterend hoe jij licht in je creaties weet te brengen: chapeaux.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.