dinsdag 27 juni 2017

Hoe doe je dat? Gemstones of kristallen tekenen?.....nou zo dus........





Jullie zullen de laatste maanden wel gezien hebben dat ik bezig ben geweest met het tekenen van gemstones. Met een kleurtechniek die me heel erg na aan het hart ligt. Het sluieren. Een techniek die iedereen kan leren, maar je moet wel een beetje oefenen. En durven. Ik vind het geweldig om te doen……..zalig alle kleuren door elkaar. Wanneer je ook nog een beetje witte verf toevoegt, spat je steen (of ander voorwerp) gewoon van het papier af.



De sluiertechniek heb ik altijd toegepast in het mandalatekenen. Laag over laag, over laag……daardoor krijg je de intense diepe kleuren. En bereik je in jezelf een diepe rust wat je kunt vergelijken met meditatie.  Wanneer je op deze manier kleurt kun je met (en dat vind ik heeeeeel fijn) weinig kleurpotloden de allermooiste kleuren toveren. Je hoeft dus helemaal geen enorme grote kleurdozen met een zeer uitgebreid assortiment te kopen. Vaak kun je met een paar goede basiskleuren de meest uiteenlopende kleuren maken, en dan bedoel ik écht zelf maken. Maar je moet wel durven…..en je moet heel veel oefenen, zodat je op een gegeven moment gewoon weet wat je kleuren doen, hoe ze zich mengen…….wat je tovert op papier.

Dus ja, ik word heel blij van deze zogenaamde gemstones…….en ik denk sommigen van jullie ook. Ik heb eens rondgeneusd op internet en kwam de meest leuke filmpjes tegen. Een aantal heb ik voor jullie verzameld. Maar onthoudt wel dat in de filmpjes soms met een bepaald merk potloden gewerkt wordt……….jij hebt de jouwe…….ga daar lekker mee aan de slag. Heb je geen splender? Probeer het eens met een wattenstaafje…die heb je vast wel in huis. En witte verfstiftjes………nou er is een wereld aan soorten, diktes en merken ….zelf werk ik graag met de Edding stift…die kleur vind ik het meest helder. Een advies van mij... ga op ontdekkingsreis….schaf eens een stiftje aan, en probeer het gewoon!

Heel veel plezier gewenst op je reis door de gemstones en kristallen (en….voor de tekenaars……er wordt de komende dagen regenachtig weer voorspeld……mmmmm….ik denk dat ik weet wat veel van jullie zullen gaan doen……..)
Neem heerlijk de tijd om te kijken, te proberen, te oefenen, en nog eens te kijken.....en vooral van het tekenproces te genieten.......

Edelstein zeignen: hier de link

















How to draw gems: hier de link

















How to draw a Rainbow gemstone: hier de link
















How to draw a pearl: hier de link
















Edelstenen kleuren: hier de link















dit artikel plaatste ik ook al in juli 2017......maar zo in deze vakantietijd heb je misschien wat extra tijd om er mee aan de slag te gaan.






2 opmerkingen:

  1. Wat geweldig. Ik heb dit vaak geoefend en het lukt me heel aardig. Je krijgt de meest mooie resultaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, dit is zó leuk om te doen......

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.