donderdag 23 februari 2017

Storm............en de elementen





De hele dag wordt er al gewaarschuwd voor noodweer. Hier, in Twente is het nu ook zover, het raast en giert aan alle kanten. Ik houd de bomen en alle andere dingen hier rondom het huis goed in de gaten..........ik hoop dat alles een beetje bestand is tegen dit 'geweld'.

Op zo'n dag als vandaag ervaar je heel goed hoe sterk de natuur is. En kun je alleen maar diep ontzag hebben voor de enorme kracht. Soms zelfs een beetje huiveren.

Jaren geleden heb ik een cursus gegeven over de 4 elementen, die daarna ook verwerkt werden in een mandala.
Wat mij bijbleef is dat de elementen Aarde, Vuur, Water tastbaar zijn, dat kun je echt in je handen vastnemen (vuur is lastig, maar we hebben ons allemaal wel eens gebrand), water glijdt door je handen, maar de druppels blijven dan nog wel aanwezig (hoe mooi kan zo'n druppel op je huid liggen).


Anders is het met element Lucht.......dat kun je niet grijpen en vastpakken. Je kunt het wel voelen (de wind door je haren) en horen (het geluid door en van de wind) en zien (je ziet de wind door de bomen), soms kun je t ook ruiken (de geuren die meegevoerd worden) maar Lucht is totaal ongrijpbaar. Zo bijzonder om dan nu te merken dat het zo'n enorme kracht heeft..........soms bijna een explosie van Lucht.

De natuur, de elementen..........wij mensen in onze huidige tijd en onze 'beschaving' wat zijn we ver afgedreven van de oeroude kennis. Zelf ben ik aan de rivier opgegroeid............mijn vader leerde me hóé ik de aanstaande regen kon ruiken.......zo bijzonder. En soms bij vlagen kan ik t nog steeds ruiken, moet ik wel in de buurt van een rivier zijn natuurlijk. En dat............zijn zoveel mensen vergeten en verleerd......

Vandaag mogen we weer even 'proeven' van de kracht.........ik wens je een 'veilige storm'.........

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.