zaterdag 25 augustus 2018

Over een zomer zonder slakjes......



Dat is wennen! Na een lange, lange lome zomer, waar geen eind aan leek te komen, is het dan tóch zover. Gewekt worden, midden in de nacht, door dikke waterdruppels, die ik hoor vallen in de dakgoot. Ik kon alleen maar even denken, heerlijk voor de planten, en heb me nog een poosje omgedraaid. Toen ik vanmorgen zoals ik de afgelopen maanden deed, in alle vroegte met koffie naar buiten wilde gaan, tja toen was het even wat anders. De regen kletterde nog steeds, en de temperatuur, die voelde toch heel anders aan dan afgelopen weken. Een ding was niet veranderd, het gezang van de vogels.

Dus ja, zo langzaamaan gaat het heerlijke zomerseizoen verschuiven naar herfst. Het ochtendlicht verandert, terwijl een paar weken geleden de zon haar ochtendgloed om een uur of 5 naar binnen liet vallen is dat tijdstip aardig verschoven naar een later tijdstip.

Een beetje weemoed, over een zomer, die we met elkaar denk ik niet zo snel zullen vergeten. Op heel veel gebieden was het ronduit zalig, het vele buiten zijn, de lange zomeravonden waar soms geen eind aan leek te komen. Maar ook de verschroeiende hitte die boeren soms tot wanhoop hebben moeten gebracht, ook die zullen we niet snel vergeten. We stonden bijna te juichen wanneer er een klein buitje viel. De waterschaarste die ons deed stilstaan bij het grote wonder water en hoe hard we het nodig hebben, werkelijk een eerste levensbehoefte.



Zo langzaamaan komt er ook een eind aan de zomervakantie. Hier in het oosten wordt nog een week vakantie gevierd door de scholen, daarna is het gedaan met de pret. En gaan we met elkaar weer het 'gewone' dagelijkse ritme oppakken. En dat voelt ook weer fijn. Tja mensen zijn nu eenmaal gewoonte-dieren.

Hier gaan we nog genieten van een heerlijke week zomervakantie. Binnen? of misschien veel buiten? We wachten gewoon af, wat de weergoden voor ons in petto hebben. De potloden zullen hier ook weer worden opgepakt, die zijn intussen ook weer wat 'afgekoeld'. 

De slak tekende ik een jaar of wat geleden. Vind een slakje wel toepasselijk bij dit weer...….de slakken die deze zomer volgens mij helemaal niet te vinden waren in de tuin. Ze zullen vanaf vandaag wel weer veelvuldig te vinden zijn tussen alle planten en de vogels zullen weer een extra 'hapje' kunnen verorberen.

Ik wens je een heerlijke zaterdag, met alles wat op je pad gaat komen, maak er iets moois van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.