woensdag 1 augustus 2018

Zomaar wat tekenen........


Het tekenen in structuren, in geometrische vormen is geweldig. Het biedt houvast tussen lijnen, het constante herhalen van vormen en kleuren geeft rust. Rust en ontspanning. Dat is wat mensen zo broodnodig hebben, rust en regelmaat. De rondgaande cadans van het tekenen van de vormen, vanuit het hart van de cirkel, opbouwend - uitbouwend naar buiten. Steeds weer een nieuwe vorm creërend. Steeds weer de kleuren herhalen. Wanneer ik wel eens een filmpje op YouTube zie, wauw, ik kan er ademloos naar kijken, naar de rondgang, de rust die het uitstraalt.

(alleen de elfenkoningin tekende ik er echt zelf in, 
de andere vormen ontstonden vanzelf)

Maar soms vind ik het zó fijn die structuren achter me laten, de potloden écht hun gang te laten gaan. Gewoon gaan zitten met een stukje papier en maar laten komen wat er komt. Soms komt er vorm tevoorschijn waarvan je iets herkent, dat zet ik dan extra aan, en zo ontstaan de gekste vormen. Dát vind ik denk ik nog het allerleukste om op deze manier te tekenen. Net zoals het gedachteloze wat we allemaal herkennen wanneer een leraar een behoorlijk saai verhaal staat te vertellen. Doodlen wordt het ook wel genoemd, het niet na hoeven denken bij het zetten van lijnen. Liefst met pen, en dan ook nog een Bic-pen (wie kent het niet?)






En nu met deze warme dagen vind je het misschien wel fijn om eens 'los' te tekenen, zonder de strakke lijnen, maar gewoon even 'flodderen' of 'krabbelen' (zo noem ik het vaak). Zelf vind ik het wel fijn een buitencirkel te zetten, en dan begin ik gewoon. Een vorm of lijn zetten, en dan maar gewoon verder gaan. Oh ik hoop dat je deze manier van tekenen ook leuk gaat vinden of vindt......het geeft zoveel rust, en het geeft zoveel creativiteit. En het zit gewoon in jezelf.

Ik wens je een heerlijke zomerdag.




(de onderste helft van de mandala tekende ik tijdens 
de laatste halfuurtjes van de tekenlessen, 
wanneer iedereen aan de gang ging met de eigen tekening.
.ik verwerkte de dromen en wensen van alle vrouwen hierin.....
de bovenste helft tekende ik 'bewust', 
de vrouw en het kasteel vormen zich op mijn netvlies en voila,
 daar waren ze)


3 opmerkingen:

  1. Mooi om zo maar wat "aan te rommelen". Zo ontstaan de mooiste tekeningen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zeker weten Floor, we zitten ons hele leven vaak al in een 'keurslijf', zo fijn om daar middels de potloden geregeld uit te kunnen stappen......xx

      Verwijderen
  2. Great article..I am looking so forward to your blogcomment and
    I love your page on your post.. That is so pretty..
    ดูหนัง

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.