zaterdag 4 augustus 2018

de kracht van het Leven






Terwijl ons land zucht onder de ene hittegolf na de andere. Terwijl over het land een sluier hangt van gele dorheid. Terwijl de dijken nat gehouden moeten worden, terwijl...…..och het is gewoon allemaal even anders dan 'normaal'. Of deelt Moeder Natuur even een waarschuwende tik uit naar ons, zo van, hé.....'ik ben er ook nog.....mij kunnen jullie niet controleren, jullie zijn aan mijn 'grillen' overgeleverd'.

Als mens realiseer je je weer eens heel goed, dat wij eigenlijk helemaal niet zo veel te vertellen hebben (al denken we dat we alles onder controle hebben, in ieder geval wíllen hebben). De Aarde leeft haar eigen scenario, daar heeft ze ons, mensen helemaal niet voor nodig. Ze hoeft maar één maal te schudden, en floep, weg is de mensheid. In plaats van haar te eren, wat de oudere volkeren nog heel goed weten hoe dat moet, gaat een heel groot deel van de mensheid genadeloos om met haar goede gaven. Totdat...….

En dan, terwijl de warmte soms genadeloos toeslaat, zie ik haar staan. Klein en zo fier, een klein viooltje. Ontsproten uit een zaadje wat één van haar voorouders hier heeft achtergelaten, of wat de wind hier heeft neergelegd. Tussen stenen in, geen spoortje grond te vinden, wel heel droog zand. Waar geen water is geweest de afgelopen dagen, en daar heeft ze haar plekje gevonden. En terwijl ik op mijn knieën zit voor een foto, zie ik een hele rij met kleine viooltjes staan. Nog niet met bloemen getooid maar ze staan er al wel klaar voor.


Kijk, niemand heeft haar hier gezaaid, niemand heeft haar water gegeven...….niemand......zij wist haar weg gewoon te vinden, zij vond onze tuin een geschikte plek om tot leven te komen. Hoe mooi is dat. Hoe dankbaar kun je voor zo'n prachtig gebaar van Moeder Natuur zijn. Ik laat haar hier gewoon haar gang gaan, samen met de anderen die al keurig in het spleetje tussen de stenen staan te wachten om tot bloei te komen. Ik ga haar geen water of zo geven, nee ik denk niet dat ze dat nodig heeft. Klein en fier, dat is ze, ze vindt haar eigen weg, bepaalt gewoon hoe zij het wil. Als dat geen kracht van het Leven is, Wilskracht!

Misschien gebeuren er bij jou ook wel wonderen in de tuin, het balkon, of het parkje voor de deur. Wie weet!
Een fijne zaterdag gewenst.

5 opmerkingen:

  1. Mooi dat wondertje. Ik heb er ook zo een in mijn tuin.
    De betegelde voortuin waarin grote bakken met planten staan, wordt zo maar versierd met een lief bloeiend plantje tussen de tegels.
    Zonder gezaaid te zijn door mij, zonder water staat het te bloeien.
    Natuurlijk mag deze blijven en geniet ik er extra van.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik bespeur ze ook op mijn terras....heel lieflijk....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Great article..I am looking so forward to your blogcomment and
    I love your page on your post.. That is so pretty..
    ดูหนัง

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.