maandag 3 juli 2017

Het verschil zit m soms in 180 graden............





Ik schreef afgelopen week over kleurgebruik in een tekening. Over hoe je met exact dezelfde opzet zo’n andere draai kunt geven aan je tekening door andere kleuren óf net een andere invulling kunt geven Maar weet je wat ook zo anders kan werken?………Je mandala of tekening regelmatig tijdens het tekenen eens van alle kanten bekijken. Draaien soms 90 graden, soms 180 graden…….zelfs soms 45 graden, het kan een wereld van verschil betekenen.


 

Jaren geleden tekende ik een Zonnemandala…….ik was fijn aan 't werken met geel, oranje én met wat accenten rood. En steeds kreeg ik het gevoel, het klopt niet…..ik werd er niet superblij van in ieder geval. Maar ik tekende stug door…..een mandala van 50x50, nou daar zitten heel wat uren werk in (heb ik eens uitgerekend ca. 50-60). Tijdens de laatste fase werd ik chagrijnig……..het klopte niet! Tjonge zat ik daar te tekenen, en het resultaat was helemaal niet wat ik wilde (ha misschien herkennen jullie dat?).

En op een avond jawel, hij was klaar…….er hoefde en kon niets meer bij…en nog steeds werd ik niet gelukkig van mijn Zonnemandala. Totdat………ik de tekening 180 graden draaide, ik kon wel huilen van geluk, want daar was ie, in zijn volle glorie, helemaal goed………..



  

Wat ik  mijn cursisten altijd leer….neem regelmatig afstand van je werk, draai het eens de ene of de andere kant op, was ikzelf totaal vergeten. Stug doortekenend liep ik vast, terwijl het fijne, zoals ik het wilde, gewoon op mijn tekentafel lag, alleen onderste boven. Ha je snapt het, zelf was ik er ook een beetje ondersteboven van. Daarom voor alle tekenaars………draai je werk eens, neem er eens afstand van………

Het is zo bijzonder om te zien wat er dan met je mandala of tekening kan gebeuren....
Soms is het fijn om alles eens van de andere kant te bekijken, en dat geldt niet alleen voor mandala's of tekeningen.

ik wens jullie een heerlijke week....

  



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.