maandag 10 juli 2017

Opzet en uitleg graancirkel Boreham Hill





Graancirkels en Heilige Geometrie....je kunt me niet gelukkiger maken. Lijnen die in constructies door elkaar heen lopen, een wirwar lijken te zijn.....totdat je goed gaat kijken. Dieper de lijnen en de vormen in.......en zie je dat het klopt. Oh dan jubelt mijn hart..........Maar voordat het zover is....

Deze prachtige graancirkel 'viel' 1 juli jongstleden in Engeland, in Boreham Hill. Er is al veel over geschreven, ook over de betekenis van de cirkel. Wereldwijd wordt er veel aandacht geschonken aan deze mysterieuze lijnen.......wat hebben ze ons als mensheid te vertellen. Een zin die mij raakte over een eventuele betekenis van deze graancirkel:

The Alchemical Star – The Work is completed........hoe mooi en hoopvol is dat.



een paar filmpjes vind je hier en hier

prachtig om te zien......ook de groep mensen die zich in de cirkel bevindt, het is een prachtig gezicht......hoe de mensen zelf ook een mandala gaan vormen.......binnen de graancirkel

Het is mij opgevallen dat er na jaren van zéér ingewikkelde constructies de lijnen steeds eenvoudiger worden, steeds 'simpeler'......maar ik denk dat de betekenis ervan des te dieper en groter is.

deze zogenaamde Doos van Pandora heeft me jaren geleden heel wat hoofdbrekens gekost
maar wat hebben veel mensen er van genoten om deze graancirkel te tekenen




Door de jaren heen heb ik zoveel met de geometrie gewerkt.....gewoon op papier, niet met allerlei prachtige computergestuurde tekenprogramma's. Nee, met mijn potlood, liniaal, passer, en gum, veel gum, mag wel zeggen heel veel gum.
En soms tot vervelens toe, uitproberen. Omdat ik wel wil dat het lijnenspel klopt. Het spelen met de lijnen, het zien waar de lijnen naar toe gaan, en wat er vervolgens uitkomt. Soms lijkt het zo eenvoudig. Nou ik kan zeggen, mij heeft het heel wat uren gekost......

Deze graancirkel heb ik zo goed mogelijk voor jullie op papier gezet. Naar mijn eigen inzicht........Want ja, wie zegt wat de 'bovenkant' van een graancirkel is, je kunt ze vanuit alle hoeken belichten, ik vind dat je dan ook zelf je eigen interpretatie toe kan voegen. Kom je ook gelijk bij een lastig gedeelte....hoe zet ik het op papier dat iedereen begrijpt wat ik bedoel. Tijdens lessen kan ik het laten zien.....kan ik erover vertellen......hier valt dat niet mee....... ik hoop dat jullie er toch uit komen.........zoniet.....er mag altijd gemaild worden. Maar voordat je dat doet, proberen, oefenen, nog eens een velletje papier....en stap voor stap kom je er wel uit. Geduld is een schone zaak.


Uitleg opzet:

mijn tekening is gemaakt op papier van 14x14, wanneer je groter wilt tekenen, verdubbel dan bijv. de maten die ik aangegeven heb of teken naar eigen inzicht

  • zoek het midden van je papier

  • plaats cirkels van 6 cm, één van 4,9 en één van 1,7 cm. gerekend op de liniaal
  • deel in 7en, en zet de markeerpunten op de 2e cirkel (van 4,9 cm)


zet passerpotlood 2 punten verder dan passerpunt





zet 7 bogen op deze manier





In de binnen-cirkel wordt de kubus getekend, dat is een hele klus om m goed te krijgen (vond ik), kijk goed naar het voorbeeld (kijk waar lijn A begint en eindigt (die haal je uiteindelijk weg, maar heb je wel nodig), kijk waar lijn C  enz. enz.) goed kijken……..bij B staan de 'lege lijnen' in het hart van de kubus.......die heb ik zelf op 1/2 cm gezet vanaf de middenlijn......(de 'benen' van de kubus zijn ook 1,7 cm)
Het zal even oefenen zijn en nog eens goed kijken zijn, en dan ineens is ie er. En dan voelt ie goed…….Zelf heb ik ook een heleboel oefeningen gemaakt…….ook bij mij lukte hij niet gelijk hoor……..

Volg je eigen hart hoe je de mandala gaat invullen, neem die vrijheid, doe wat voor jou goed voelt.....en weet je de voldoening is zó groot als ie uiteindelijk op papier staat.

Ik wens je een heerlijke graancirkel-reis.........

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.