woensdag 19 juli 2017

Opzet voor de Graancirkel van 18 juli 2017


Wat een heerlijke verrassing........gisteravond. Toen ik op internet deze prachtige graancirkel tegenkwam. Hij is ook gisteren gevonden in Cley Hill in Wiltshire, Engeland, wat een krachtige uitstraling.....sierlijk én toch zo'n kracht........ik kreeg gelijk zin om er mee aan de slag te gaan. Tja en in deze vakantietijd is de agenda niet zo heel vol........dus gelijk mijn tekenblok opgezocht, liniaal erbij (en natuurlijk gum) passer, tekenpotlood en hup aan de slag.

En
na mijn oproepje op Facebook of jullie hem ook wilden tekenen, werd bijna gelijk volmondig ja geantwoord.......dus hier is de uitwerking van de prachtige graancirkel. Zelf heb ik m nog niet getekend hoor, zo snel gaat dat niet.......maar nu kunnen we wel fijn 'met elkaar' aan de gang.....wat een heerlijk idee........zoveel mensen aan de gang met dezelfde opzet......een graancirkel die nog maar een dag oud is. En wát voor een graancirkel. Wat een feest zal het zijn deze uit te werken.







Werkwijze graancirkel 18 juli 2017

- gewerkt op papier van 30x30


- zoek het midden van je papier op en zet een cirkel van 5 cm. gerekend op de liniaal (is rood in het voorbeeld)


- deel deze cirkel in 6en


- plaats de stervorm net zoals in voorbeeld………….hij is super symmetrisch dus         gemakkelijk te vinden…kijk heel goed naar het voorbeeld…….print t desnoods even uit


- zet in eerste instantie gewoon alle lijnen………als alles op papier staat ga je kijken welke lijnen naar voren of naar achteren getekend worden (weggehaald kunnen worden)

- teken op iedere punt van de ster een cirkel, deze is 1,25 cm gerekend op in de liniaal (is groen in het voorbeeld)


- ga naar de 6 cirkels……zoek het middenpunt van de cirkels en zet daar een cirkel van 2,5  cm. gerekend op de liniaal (is blauw in het voorbeeld) kijk goed naar het voorbeeld werk van punt X naar de punten x en x (dus de passerpunt in X en draaien met je potlood naar x en x)


- er komen tussen de 6 cirkels nog 2 kleintjes in……..ze moeten daar exact tussenpassen. Of je moet de kleine cirkels met een superdunne passer zetten (waar de benen bijna tegen elkaar aan komen) of je werkt met een cirkelsjabloon (daar heb ik mee gewerkt, ik gebruikte van mijn sjabloon nummer 13, als dat alles niet lukt, lekker uit de hand tekenen)



- deze kleine cirkels worden ook binnen in om- en om ingetekend (kijk naar het voorbeeld)

0-0-0-0-0-0-0



Dit is de volledige opzet van de graancirkel………passen en meten. Begin eerst eens met een ruwe opzet……nog eens passen en meten…….en uiteindelijk valt ie als een puzzel in elkaar………hij is echt niet moeilijk.

Ik wens je heel veel tekenplezier en een prachtige invulling voor je mandala graancirkel.........


2 opmerkingen:

  1. Ohhh, wat is deze mooi! Ben nog bezig met de vorige graancirkel, maar deze ga ik ook zeker maken. dankjewel Ada, voor de "werktekening"

    BeantwoordenVerwijderen
  2. veel plezier ermee Ingrid.......het is een krachtige vorm......vreugdevol.....let maar op.....xx

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.