dinsdag 10 december 2019

Kersttraditie



Jaren geleden maakte ik deze tekening met houtskool. 
Hier in huis heet hij de "Kerstbomenman". 
Zo'n intrigerend beeld, het lijkt een plaatje uit een lang vervlogen tijd. 
Uit het bos een kerstboom halen, vers en fris. 
En vast niet zoals wij vaak nu doen, weken voor de kerst, maar nee, één of twee dagen voor het Kerstgebeuren in huis gezet. 
De geur van het groen nog dragend, wat heerlijk door het huis kon geuren.

De kerstboom, of Midwinterboom, vroeger gevuld met gedroogd fruit, wat noten en enkele kaarsen. 
Maar het werd ook als een 'heidens' gebruik gezien. 
Zelf weet ik nog, dat in de regio waar ik opgroeide, de Alblasserwaard, het in tijd dat ik kind was, mijn vriendinnetje geen boom in huis mocht, oei want wist ik wel dat het helemaal niet mocht, een kerstboom? 
Nou ik snapte het niet zo erg, omdat ik nog weet dat ik minutenlang met mijn neus op een kerstbal kon zitten, om te kijken naar de vervormingen van mijn gezicht, ik vond het geweldig en fascinerend..….misschien ook wel een beetje heidens.

De man een beetje ploegend door de sneeuw. 
Tja ook dat lijkt lang geleden, dat er een witte kerst gevierd kon worden in Nederland. Dus ja dit plaatje roept me terug naar een vroegere tijd. 
Waar misschien een enkel kaarsje aangestoken werd om het Licht te vieren, zo anders dan nu, de overdaad van kunstlicht. Zouden kinderen nog steeds met hun neuzen op een kerstbal gedrukt zitten?

En ja wij kochten gisteren een boom, en staat intussen hier in de kamer (het heidense zit er nog steeds in). Een kleintje, mét kluit, zodat ie in het voorjaar naar de tuin kan, bij een andere kerstboom die we vorig jaar in leven konden houden en het prima naar zijn zin heeft hier in de tuin.

Vanavond teken ik verder aan mijn kleine kersttafreel, helemaal passend in deze tijd. Als het klaar is laat ik het zien.

Ik wens je een heerlijke avond, en geniet van de bijna volle Maan, hier was ie nog even te zien. Hopelijk bij jou ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.