zaterdag 27 januari 2024

Heel veel info over Mandalatekenen

 


Regelmatig krijg ik de vraag over mandala's. 
Wat is het nou eigenlijk, een mandala?
Hoe kan je ze maken? 
Uit welke religie komen ze vandaan?
En een heel vaak terugkerende vraag is....
welke materialen gebruik jij?

Vaste bezoekers van mijn blog, weten dat er al heel kennis is gedeeld
hier op deze plek. 
Maar om het eens wat overzichtelijker te maken, heb ik zoveel mogelijk
info die al eens gedeeld werd, toch nog maar weer eens op een rijtje gezet.

Ook omdat ik merk dat veel mensen zonder enige voorkennis een mandala
willen gaan tekenen, nou dat kan prima, maar......een mandala is zoveel meer dan een leuke tekening met mooie vormen. Dát kan het wel zijn, maar houd er wel rekening mee, dat jouw energieveld écht in beweging komt bij het tekenen van deze mandala's. Niet iedereen zal dat voelen of ervaren, maar de super-gevoeligen onder ons, nou echt wel!

Dus is het gewoon fijn om op de hoogte te zijn van wat meer achtergrond van deze vorm van tekenen. Maar ook omdat ik toch echt wel grote nonsens voorbij zie komen op internet, die mijns inziens mensen echt wel schade kunnen geven. In hun energie, in hun Zijn. En dan heeft het niets meer te maken met een leuke tekening met vormen en kleuren. Maar kunnen gevolgen zo groot zijn, dat mensen echt beroerd kunnen worden, of erger nog, hun emoties totaal op hol kunnen slaan. En dat wordt soms wel eens vergeten erbij te vertellen. Helaas, soms met nare gevolgen van dien.




Want wist jij? dat werken met de kleur rood een grote bron van woede kan oproepen? Zo erg zelfs dat je pis- en pisnijdig kan worden, zomaar op alles en iedereen die je tegenkomt? 

Want wist jij? dat werken met de kleur geel je lichaam zo in beroering kan brengen dat je er misselijk, ja zelfs kotsmisselijk van kan worden? Ik heb het gezien hoor aan mijn tekentafel.




En zo zijn er veel meer dingen rondom het mandalatekenen. Ik mocht ruim 18 jaar mensen begeleiden aan mijn tekentafel. En écht ik heb het allemaal voorbij zien komen. Echt niet bij iedereen, maar de meesten hebben wel het één en ander ervaren, de één wat heftiger dan de ander. Daarom was het ook altijd fijn om met elkaar, aan de tekentafel erover te praten, en kon ik mensen echt daarin 'begeleiden'. Soms door letterlijk en figuurlijk afstand te laten nemen van een tekening, omdat herinneringen, ervaringen té heftig konden zijn.
Maar nog meer mocht ik ervaren, dat de rust, de ontspanning, het loslaten tijdens het tekenen van mandala's de overhand kreeg. Mensen die door de stilte in te gaan met de lijnen en kleuren, soms weer een stukje van zichzelf terug vonden. Dát is de dankbaarheid die ik altijd voel bij de mandala, en dát is het stukje wat ik zo graag de wereld in wil brengen.


De linkjes die ik hier deel, zijn allemaal van mijn eigen hand.
Door de vele jaren heen is er zoveel tekst geschreven, en door de jaren her en der geplaatst.





Daarom hier een bundeling van alle teksten die ik schreef,
klik op de titel en je krijgt gelijk de pagina te zien.


Dit zijn enkele stukjes die ik ooit schreef.
Soms al wat ouder, maar voor mij nog steeds heel actueel.


Mijn advies wanneer je geen cursus volgt

Lees boeken, bijv. van 
Hanny de Jong
Danka Hüsken 
ze geven beiden geweldige uitleg over hoe je een mandala opzet 
en nog zoveel meer (zo de moeite waard)

Drunvalo Melchezidek, de geometrie van de Schepping 1 en 2


Ga op zoek, gebruik internet, zoek nog eens op mijn blog, ga naar de bieb.
Ik overdrijf niet als ik zeg dat er boekenkasten vol geschreven zijn over mandala's en de Heilige Geometrie. 
En echt, als het je raakt, kijk uit, want voor je het weet ben je verslingerd aan de mandala. Ik ken er echt heel veel voorbeelden van.
Het allerfijnste is, wanneer je iemand kent die cursussen/lessen/workshops geeft op een fijne manier, die goede kennis van zaken heeft, en die je wilt begeleiden in het tekenen.

Welkom in de Wondere Wereld van de Mandala



Zal dit blogje regelmatig vernieuwen, omdat ik nu al weet, dat ik belangrijke dingen vergeet. 
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.