vrijdag 3 november 2023

Over mijn ogen...

 



Over mijn ogen, die het steeds minder goed
gingen doen, waarom ik een poos bijna niet meer
kon tekenen.......

Ik wil het gewoon met jullie delen,
niet als medisch advies, maar gewoon mijn
beleving, mijn ondervinden.
Omdat ik weet dat ieder mensenlijf anders
in elkaar zit, zal ik nooit adviseren, 
daartoe men ik ook niet bevoegd.
Maar delen kan geen kwaad.

Mijn verhaal.....
Vanaf mijn 9e jaar ben ik brildragend,
omdat ik veraf niet goed kan zien.
Toen echt de enige in mijn familie met bril,
mijn gevoel is nog steeds, dat ik wazig ben 
gaan kijken omdat ik als kind 
niet 'helder wilde zien'.

Gaandeweg de jaren veranderde de sterkte
wel, maar heel vaak, tijdens mijn priegelwerk
zoals tekenen, ligt mijn bril ergens anders
op een veilige plek.

Tot een paar weken geleden, voelde me depri
(ken ik totaal niet, ik ben de eeuwige optimist)
ik ging steeds
waziger zien, pffff, heftig, het leek in mijn
ogen ook steeds donkerder te worden,
licht van buiten werd steeds
slechter verdragen, er waren dagen dat ik binnen
met een zonnebril opliep.
Strepen met geometrische vormen kwamen tevoorschijn
met daarbij tegelijkertijd knetter hoofdpijn.
Steeds zakte het af, soms met pijnstilling,
soms stopte het gewoon vanzelf.

Maar mijn helderheid in mijn ogen zwakte steeds
verder af. Ik ben geen 'dokter-loper', probeer eerst
zelf de oplossing te vinden (tja want wie kent en 
voelt mijn lijf nou het beste).
Een week in het Zweedse bos, bracht de oplossing.
Los van alles, de totale rust in, ging ik lezen en pluizen
en jawel, in no-time, had ik mijn oplossing gevonden
een magnesium tekort, nog nooit van gehoord!
Nou, ik kan vertellen dat ik bijna het hele lijstje van
klachten die bij dit tekort horen af kon vinken.

En nu, na een paar weken, met wat extra
magnesium-inname komt de helderheid weer
terug in mijn ogen, geometrische strepen zijn 
verdwenen, mijn depri gevoel is totaal weg
de optimist is weer terug, en krijg ik zin
om mijn tekenpotloden weer ter hand te nemen.

Nee het is absoluut geen medisch advies, want nogmaals
dat wil en kan ik niet geven, maar,
ik wilde gewoon mijn verhaal delen, omdat
zelf uitzoeken en uitpluizen soms een heel
fijne manier is om uit te vinden wat er aan
hand kan zijn.

Kortom, ik kijk weer helder en blij het 
Leven in, en zal echt waakzaam blijven,
en dankbaar dat de kennis tot me
kwam en dat ik door goed bij mezelf te
blijven en goed durfde te voelen
mijn oplossing vond, voor mijn
ogen die me zeer dierbaar en kostbaar zijn.


Ik wens je een heerlijke dag
Ada




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.