maandag 21 januari 2019

Bloedmaan, Supermaan....maar ik voelde ook iets anders.....





Wie heeft ze niet gezien vandaag, de prachtige foto's! 
Genomen van de Supermaan/Bloedmaan van afgelopen nacht. Ik zag ze voorbijkomen, zo veel, zo mooi en genomen vanaf zoveel plaatsen ter wereld. Wat was het bijzonder.

Ook ik stond vannacht een paar keer op om te kijken. Gisteravond had ik al heel kort een maanbad genomen.....mezelf koesterend en opladend aan het maanlicht, gewoon hier in de tuin. Oh en wat was het indrukwekkend, zo'n grote maan en zo'n helder licht en dan al die sterren eromheen...…..gelukkig hebben we hier in het Twentse land nog niet zoveel lichtvervuiling, dus het was allemaal zo goed waar te nemen. De energie van deze maan zó goed te voelen, zo intens, zo zuiver.

Vannacht keek ik dus ook, en natuurlijk raakte het beeld me, een maan, verduisterd, de kleur, de grootte...…..maar wat mij nog meer roerde, was het idee, dat er op dát moment miljoenen mensen tegelijkertijd ook keken. In stille verwondering, in ademloosheid, in intensiteit. Omdat we allemaal voelden dat dit wel iets heel bijzonders was. Zo'n intens natuurverschijnsel wat mensen wereldwijd verbindt! Daar kan geen mondiale tv-uitzending tegen op. Dit regelde het Universum voor ons, boven ons hoofd, en iedereen die wilde kijken kon meedoen...…..en ervaren.....en voelen wat het is om onder een sterrenhemel te staan die daar een meest wonderlijke schouwspel liet zien!




Tegelijkertijd moest ik aan de tekening van onze jongste kleinzoon denken, gistermorgen...…...'kijk oma, dit is de maan met allemaal donker erom heen'. 

Als ze hier slapen, zingen we altijd voor het slapengaan over het Maantje wat tuurt en het Maantje wat gluurt. Soms speuren we samen de hemel af om te kijken of ie ergens te zien is. De afgelopen dagen hoefden we niet te speuren, zo duidelijk liet de maan zich zien, vandaar de tekening. Is het niet geweldig...…..wat zo'n Bloedmaan allemaal teweeg kan brengen, bij groot en klein.

De intensiteit zal van deze maan afnemen, versluierd door een wolkendek, veel mensen zullen weer rustiger slapen, maar de foto's en de tekeningen zullen een blijvende herinnering zijn.

Voor straks...…….lekker slapen allemaal.

3 opmerkingen:

  1. Heb de bloedmaan niet gezien, want toen sliep ik, maar gisteravond was hij (moet eigenlijk "zij" zeggen) heel mooi groot en helder.
    Kijk altijd naar de maan, vind haar ook zo mooi als het een klein sikkeltje is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. de maan, ja heeft zoveel invloed om mensen....en mooi om te zien tijdens al haar standen....x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik had het geluk dat mijn man er rond 6.00 uur uit moest . Toen stond de rode maan recht voor ons huis en heb ik even gekeken vanuit onze slaapkamer. Ik ben altijd al gefascineerd geweest door de maan en de sterren en mooie luchten en kijk dan ook vaak naar boven. Het heeft iets magisch en ik voel me ermee verbonden.
    En dat er zoveel mensen hetzelfde hebben geeft een bijzonder gevoel.
    Mooi blog en mooie mandala, Ada.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.