zaterdag 28 april 2018

200 blogs.....als dank een eenvoudige mandala-opzet voor iedereen




Hé, wat grappig, toen ik vanmorgen op mijn blog keek, zag ik dat er intussen 200 blogs van mijn hand zijn verschenen, zoveel al? Ik heb bijna nooit een vooropgezet plan als ik een blog ga schrijven, als vanzelf komen de woorden, en kunnen de tekeningen uit mijn enorme archief er zo bijgeplaatst worden.

Zoals ik vaak aangeef, ik schrijf over mandala's en het dagelijkse leven om te inspireren. Met name over de mandala's omdat het werken ermee zo prachtig is, en zo verrijkend voor je leven kan zijn. Zoveel mensen die menen niet te kunnen tekenen......nou echt wel, iedereen kan tekenen. We hebben allemaal een gave om met potlood of kleurpotlood vormen op papier te zetten. Het heeft te maken met het idee dat het niet mooi zal worden. Tja en in onze maatschappij moet alles mooi en perfect zijn, nou dat is het echt niet!

Mandala's teken je voor je eigen ontspanning, verdieping, voor je eigen ontwikkeling en vooral voor je eigen plezier. Wanneer je naar kinderen kijkt, zie je nog de onbevangenheid waarmee getekend of gekleurd wordt. Waar zijn wij het kwijtgeraakt? Nou dat is hetgene wat ik doormiddel van de mandala bij veel mensen wil terughalen. Door met een passer, een liniaal, en simpele vormen aan de slag te gaan. En je jezelf te verrassen....

De teller van de blogs staat dus op 200, en dat komt door jullie! Alle lezers die reageren, of waarvan ik weet dat ze er zijn.......(de lezersaantallen komen soms boven de 300 uit per dag, heus niet alle dagen maar toch...) omdat ik weet dat er gelezen wordt, én dat er dus een behoefte is aan inspiratie. En daarom schrijf ik.......en deel ik.

Maar omdat ik verrast was over het aantal van 200 wil ik vandaag een opzet aan jullie allemaal geven. Ooit gebruikt voor het teken-je-mee project, maar nu dus voor iedereen beschikbaar. Heel simpel van opzet zodat iedereen ermee aan de slag kan gaan.




Hier komt de opzet:
zoek het midden van je papier,
zet een cirkel van 2, een cirkel van 3, een cirkel van 7
én een cirkel van 10 cm, allemaal gemeten op de liniaal.


deel de buitenste cirkel in 10-en (dmv een gradenboog 360:10=36)
zet als in voorbeeld, de lijnen A-B en A-C
en herhaal dit bij en naar alle punten



teken op deze manier de mandala vol met punten,
als je het goed op papier hebt gezet, ontstaat onderstaande vorm.







Ik wens jullie veel tekenplezier.....
en nogmaals dank jullie wel voor het lezen en reageren op mijn blogs.....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.