maandag 2 oktober 2017

Er moet me even iets van t hart......over copyright..........




Lieve mensen, ik deel al jaren op internet met liefde al mijn mandala’s ter inspiratie, zodat mensen ideeën op kunnen doen, of gewoon omdat ze blij worden van de kleuren of van de vormen, noem het maar op. Wat ben ik dan soms ontzettend teleurgesteld om te merken dat mensen mijn mandala’s gewoon gebruiken als zijnde van hun hand of zomaar lukraak er mee aan de haal gaan.

Een paar weken geleden was er iemand die gewoon een mandala gebruikte bij een mandalagroep, waarbij gezegd werd dat zij deze mandala getekend heeft, waar ook nog gemeld werd dat zij deze mandala voor haar cursus heeft getekend……..nou echt niet…..deze mandala prijkt al tijden op alle mappen van mijn cursisten die een chakracursus bij me hebben gevolgd. Tja en zo'n 'plagiaat' gaat dan ook niet zomaar onopgemerkt voorbij……

Kort daarna kwam ik mijn 3e chakra mandala tegen op een fb pagina tegen waar iemand een gedicht/overdenking overheen heeft gezet………wat jammer dat er gewoon niet gevraagd wordt of ik het goed vind. Gelukkig, uiteindelijk is dat wel rechtgetrokken. In het verleden verscheen een folder waarop één van mijn mandala’s prijkte (mensen die ook zelf les gaven in mandalatekenen zucht….)……en ik kan nog even doorgaan. En wanneer je mensen een berichtje stuurt om ze te vragen naar de reden? Dan wordt er gewoon niet geantwoord óf geven aan, tja wist niet dat die van jouw hand was.

Gelukkig zijn er ook veel mensen die wél vragen…….die voor een studie of welke reden dan ook een mandala willen gebruiken………die nemen even de moeite om te mailen, fijn…..kijk dan wordt zo’n mandala goed gebruikt, ter inspiratie….

Wanneer ik zelf foto’s deel van anderen, zal ik het óf vragen aan desbetreffende persoon, óf als ik het niet kan traceren dan geef ik aan bron onbekend……dat vind ik wel zo netjes……..mensen steken vooral heel veel tijd en geld in het maken, het ontwikkelen, en daar mag naamsbekendheid aan gegeven worden.

Vanaf nu zullen dus al mijn nieuwe tekeningen/mandala’s een watermerkje dragen…..omdat ik het niet zo fijn vindt dat mensen ‘zomaar’ aan de haal gaan met mijn inspiraties, die voor iedereen gratis te bekijken zijn…….en ik hoop dat dat zo kan blijven…….Tevens overweeg ik om de tekeningen die ingestuurd worden voor het Teken-je-Mee project óók te gaan voorzien van een watermerkje…...’teken-je-mee-ers’ laat maar weten wat jullie daar van vinden……..


Het moest me even van t hart………en….misschien ook een idee voor jullie allemaal die ter inspiratie tekeningen delen……op welk soort pagina dan ook, zet een watermerkje (of bijv. een kaartje met je naam)
op je tekening………jij hebt je tijd en energie er in gestoken………

Ik wens jullie een heerlijke avond……

7 opmerkingen:

  1. Beste Ada. Jammer dat dat gebeurt, maar snap helemaal dat dit je van het hart moet. Je maakt echt prachtige stukken..en je watermerkje staat helemaal niet gek ;-) ga lekker zo door!
    Gr Melanie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dank je wel Melanie....ik wilde op deze manier anderen ook graag attenderen op het feit dat het beter is een merkje op of bij je werk (wat het dan ook is) te gebruiken.....hartelijke groet Ada

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou ik begrijp je reactie helemaal...goed dat je het naar buiten brengt! Ik geniet van JOUW werk :) Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dank je wel voor je lieve reactie Petra.....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ada, ikzelf heb het vaak meegemaakt met mijn gedichten en ook tekeningen. Het doet gewoon pijn als mensen zonder te vragen iets gebruiken, al helemaal als er staat dat dat niet mag. Ik ken je volgens mij nog vanuit de tijd dat ik een spiritueel forum had maar misschien was dat een andere Ada.
    Je tekent prachtig Ada.

    Groetjes van Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. dag Maria, ja het is zo jammer, daarom mijn stukje om mensen er op te wijzen dat het niet fijn is, zomaar klakkedoos dingen te 'gebruiken'......en ik denk dat het een 'andere Ada' is hoor......dank je wel voor je liever woorden......

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O, nu weet ik waarvoor een watermerk dient, zelf heb ik veel respect voor al dat mandalawerk, ik vind het een wondermooi project en er is véél werk aan! Natuurlijk mag je niet iemands werk zomaar gebruiken tenzij om thuis belangeloos te oefenen en dan besef je pas wat een grote kunstenaars sommige mensen zijn!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.