zaterdag 17 december 2022

Het Kerstverhaal veranderde

 





Ik was zo graag blijven 
geloven in het Kerstverhaal
zoals het me verteld
is lang geleden.

Het mystieke, 
het bijzondere
het spannende
wat ik altijd voelde
bij het verhaal.
Ademloos luisterde
ik naar de woorden
en aandachtig bekeek
ik de tekeningen.
Een stal, 
een moeder op een ezel
een baby in doeken,
met dieren, met wijzen,
engelen en een ster.

Langzaamaan gedurende
mijn leven werd mijn
kijken anders,
ging ik meer begrijpen
wat het verhaal
werkelijk vertelde.
Het verhaal dat steeds gevormd
werd naar de tijd waarin
geleefd werd.

Het Kerstverhaal veranderde
langzaam voor mij
in een prachtige vertelling
over grenzeloze Liefde
over genade en vergeving
over 'er voor elkaar zijn'
en probeerde de gekleurdheid
die de boeken daar over
schreven te kleuren naar
mijn eigen gevoel.

Het Kerstverhaal
zoals in mijn jeugd werd
verteld, zit echt anders
in elkaar.

Wél geloof ik in
de onvoorwaardelijke Liefde
die mensen kunnen voelen,
en door kunnen geven,
mensen die hun Licht
neer kunnen zetten over
de wereld, zonder
'winstbejag'.

Zo is voor mij 
de verhaallijn
verschoven van een kleine baby
in stro, naar een groot werelds
gebeuren waarin we elkaar,
ieder mens, mogen helpen
op de weg door dit leven
hier op Aarde.
En de Engelen?
Ja die hoor ik nog steeds zingen.
En de ster? ja hoor die is ook
nog zo vaak te zien.

Dus de betekenis
van het Kerstverhaal van
toen is verschoven naar het Nu,
in deze tijd,
waar we de kans krijgen
om iedere dag opnieuw
lief te hebben,
te vergeven
en ons Licht neer te zetten.

En toch, op Kerstavond
denk ik nog steeds even aan
haar, Maria, zittend op een ezel
die de wereld een prachtig
geschenk zou gaan geven.

Ada








Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.