donderdag 18 juli 2019

Kruidencursus, en er is nog plaats!





Degenen die me beter kennen of al wat langer mijn blog volgen, weten dat ik ook veel interesse heb ik kruiden, zelf volg ik nu al een paar seizoenen een kruidencursus. Met zoveel mooie kennis over kleine plantjes die als het ware onder onze voeten groeien. Die zomaar voor het ‘oprapen’ staan. Tegenwoordig is de maatschappij meer gericht op synthetische medicijnen, maar gelukkig ontstaat steeds meer het besef dat mensen vroeger gewoon niet anders tot hun beschikking hadden en de kennis over kruiden en planten van generatie op generatie werden doorgegeven.


Bijenkorfje, afbeelding vond ik op internet

Ik ga het hier niet hebben over alternatieve of regulieren geneeswijzen. Want realiseer je dat wát nu alternatief genoemd wordt, in vroeger dagen regulier was. Er was gewoon niet anders. En er hing geen prijskaartje aan…hooguit wat tijd om te plukken en te drogen (en misschien om een tinctuur te maken). Grappig vind ik het altijd dat kruiden juist dáár groeien waar ze hard nodig zijn. Hier staat onze tuin vol met bijenkorfjes, met prachtige blauw-paarse bloempjes. En weet je waar ze o.a. heel goed voor zijn? Voor mensen die veel in hun hoofd ‘zitten’. Nou daar ben ik er één van, ik kan zo denken, van voor naar achter en dan nog een keer terug. Als het echt te veel wordt, dan maak ik thee van het bijenkorfje, en voila……de stopknop is ingedrukt.


En dan het madeliefje, waar ik zo vaak over schrijf. Het bloempje wat werkelijk het hele jaar bloeit, alleen in de winterdag wanneer het -10 graden of meer gaat vriezen, stopt ze even……..om bij de eerste zonnestralen haar pracht weer te laten zien. Van het madeliefje zijn heel veel verhalen bekend……maar één vind ik altijd zo fijn om te weten. Wanneer je in de zomerdag het ineens zó warm krijgt dat het lijkt of je bevangen bent…….zoek een madeliefje op en kauw het bloempje langzaam op ( zoek wel effe op een plekje waar honden geen plasje komen doen, of daar waar geen tientallen auto’s per uur voorbijkomen, maar ja dat lijkt me duidelijk). En trouwens.....hier wordt een madeliefje sinds een jaar een mandalaliefje genoemd, lees het werkelijk prachtige verhaal (van de Mandalist) hier.


Begin september start het nieuwe seizoen weer……ik weet dat er nog een paar plekjes vrij zijn bij mijn ‘kruidenmeester’……….die zo graag alle kennis doorgeeft over dat wat verloren dreigt te gaan aangaande de kruidenleer. We komen 1 keer in de maand bij elkaar, in Ootmarsum. Heb je belangstelling? Stuur me maar een mail, zorg ik dat ie op zijn plek komt.

Ik wens je een heerlijke dag en oh ja……..je kijkt vandaag vast een beetje anders naar je tuin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.