zondag 24 december 2017

Over onze traditie met kerst....een Broeder bakken....




Ik wilde het jullie al eens eerder schrijven......het heeft niets te maken met een getekende mandala, maar wél over een mandala van het leven, over een recept wat al jaaaaaarenlang in de familie gebruikt wordt..........

Het wordt een Broeder genoemd (misschien is er iemand die het ook kent?). Mijn moeder maakte ieder jaar (het recept kreeg zij weer van haar moeder?) alleen met Kerst, dit beroemde brood van haar. Het was een ritueel in huis, weet ik nog, mijn moeder zette alle ingrediënten klaar, mijn vader 'mixte' alles met zijn sterke handen door elkaar. Ik zie nog de gespannenheid op hun gezichten of het allemaal wel goed zo gaan, absoluut niet te veel melk, anders werd ie te dun, en zeker niet te weinig dan zou wel erg zwaar op de maag liggen.



Een traditie die ik altijd, ieder jaar, in ere heb gehouden. Nu mijn beide ouders niet meer bij ons zijn in dit leven, geeft het altijd weer een extra dimensie, om nu, met Kerst, dit ook weer voor de kleinkinderen te maken......dit vind ik een cirkel van het leven.

Dus deze dag wordt er hier weer een Broeder gebakken.........de krenten en rozijnen staan al te wellen, straks de andere ingrediënten erbij, oven aan, en bakken maar........wél met enkele aanpassingen hoor, niet meer in een grote braadpan, waar hij uuuuuuren op een kookstel stond te garen, nee nu in een cakevorm, in de oven, waar de baktijd veel korter van is, maar de geur én de smaak helemaal hetzelfde zijn gebleven, en oh a, omdat ik geen gluten eet, maak ik de Broeder van rijstemeel (en een beetje wijnsteenbakpoeder), ook heerlijk.



natuurlijk het recept:

500 gram rijstemeel (of zelfrijzend bakmeel)
3 á 4 eieren (hangt af van de grootte)
melk
wijnsteenbakpoeder 1 eetlepel (bij zelfrijzend bakmeel hoeft dit natuurlijk niet)
beetje zout
250 gram krenten
250 gram rozijnen
roomboter

krenten en rozijnen laten wellen, alles door elkaar doen (melk even kijken dat ie niet te dun wordt). Vorm bekleden met boter..helft beslag in vorm, dan daarop nog meer roomboter en daarna rest van het beslag, en als laatste nog meer roomboter (tja het is niet een slank recept)....3 kwartier op 60 gr in de oven, daarna 1 uur op 160 graden.


op Kerstavond eten wij dus weer een stukje broeder, zoals vroeger, maar wel met aanpassingen van nu, met andere mensen, maar wat prachtig zijn tradities.

Heerlijke dagen gewenst, met jullie eigen tradities.......heel veel liefs.......

1 opmerking:

  1. Prachtige foto, die laatste. Ik ga 'm zeker een keer maken, dank je voor het duidelijke recept! Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.