dinsdag 28 november 2017

Hoe mandala's soms ineens ontstaan......




Wanneer ik workshops of cursussen geef, werk ik altijd alles eerst helemaal tot in de puntjes uit. Meten, meten, schrijven en nog eens meten. Zodat wat doorgegeven mag worden, ook helemaal klopt en dan is het natuurlijk ook voor mezelf een hele uitdaging om tekeningen uit te werken. Maar soms heb ik het gevoel ik wil iets anders........een wensenlijst met allerlei technieken is er altijd wel. En de meeste materialen zijn ook wel in huis. Omdat ik gewoon wéét, daar wil ik nog eens mee gaan werken. Soms ligt het wel een jaar, of soms wel jaren in de kast. Verleidelijk te wezen, in alle kleuren van de regenboog.



Zo ook toen ik misschien wel 1 1/2 jaar geleden een set van het merk Amsterdam acrylverf tegenkwam, in de meest prachtige kleuren. De set lag te wachten tot.......ik afgelopen week een workshop in ronde vormen gaf. Eerst alles uitgewerkt 'gewoon' op papier met potloden. Maar deze vorm nodigde uit tot meer. Ik had nog wat canvasdoeken liggen en jawel het werd een stipwerk, met als ondergrond aquarelverf. De stipjes werden gezet, met let op, de voorkant en de achterkant van een satéprikker. Aquarel en acryl heb ik qua werking niet echt in mijn vingers, maar soms is het 'spelen' ermee al voldoende. Ik mag zeggen, het nodigt uit tot meer experimenten........na de feestdagen weliswaar. De dagen zijn nu vaak met heel andere dingen gevuld.


Zelfde vorm als het gestipte canvas, maar net weer anders


Het grappige is dat onze oudste kleinzoon het schilderijtje zag staan en er meteen aan ging voelen...zo bijzonder.....de kinderen van deze tijd willen alles voelen.......Oma? mag ik ook? Hij tekende met sjablonen een paard, koe en tractor....en die werden ook gestipt.....net weer even anders, maar er werd weer iets nieuws creatiefs in werking gezet.




Misschien heb jij ook nog wel ergens verstopt in een kastje heel mooi materiaal liggen waar je niet zo vaak mee werkt........misschien toch leuk om het eens op te zoeken en tijdens deze regenachtige dagen gewoon eens te proberen wát het materiaal kan en doet.

Ik wens je een heerlijke dinsdag.........

2 opmerkingen:

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.