zaterdag 15 juni 2019

Het roepen van een mandala!





Mandala’s beheersen al jarenlang mijn leven. Wat een zaligheid toen ik ze mocht ontdekken………aan de tekentafel van mijn tekenlerares......de eerste schreden, de eerste potloodstreken, het ontstaan van de lijnen, de verwondering!

Al jaren begeleid ik mensen met het tekenen van mandala’s. Stap voor stap laat ik ze kennis maken met de Wondere Wereld van de Mandala. En nog steeds word ik zo blij als ik mensen enthousiast zie worden aan de tekentafel…….blij om gewoon met potloden te toveren……..de meest mooie vormen, de kleuren, die je net zo kunt maken zoals jij het wilt. Geometrisch en /of juist helemaal uit de vrije hand. Zoveel mensen, zoveel keuzes en voorkeuren. Mensen worden weer als kinderen zo blij én zo vrij……..om te doen wat ze zelf fijn en leuk vinden.



Met de komst van internet zijn de wegen naar en door de Mandala verandert. Het gaat allemaal veel sneller, kennis wordt veel sneller gevonden en genomen………

En toch…….het lijkt soms wel of mensen vergeten wat een mandala écht met je kan doen. Natuurlijk de heerlijke uren aan een tekentafel, ha die zijn niet te versmaden. Maar hoeveel mensen nemen nog écht de tijd om de geometrie door te laten werken in hun Zijn…..hoeveel mensen ‘horen’ de mandala nog roepen…..om juist nóg die lijnen te komen tekenen……….het lijkt alsof ie roept: ‘hé joe-hoe …..ik ben nog niet af, vergeet je die extra lijntjes niet?’

Uit ervaring weet ik, dat ik soms écht midden in de nacht naar mijn tekenkamer ga om te kijken wát kan er nog anders? En dit gebeurt me zeker met de Heilige Geometrie……’net nog een andere vorm in die strakke lijn maken’. Als een kind zo blij wanneer het lukt………teleurgesteld als het écht helemaal niet loopt zoals je wilt………en dan uiteindelijk de overgave, zo van: ok, het is goed zo. Het is niet anders. Hier zal ik het mee moeten doen.



Dat is het gevoel van het in- en doorwerken van de mandala……oh en als je dát eenmaal ervaren hebt…….is het meestal liefde voor het hele leven. De Geometrie die écht iets in je zijn aanraakt, soms daadwerkelijk verandert. En niet alleen de geometrie, maar om in de lijnen van de cirkel vormen te laten ontstaan, vormen die jij bedenkt, vormen die uit jouw dromen voortkomen.


Daarom, wanneer je aan de slag gaat met het tekenen van mandala’s……laat ze eens écht bij je doordringen, sta écht eens stil bij wát je getekend hebt, en luister naar de boodschap van deze prachtige tekenvorm………

Ik wens je een heerlijke zaterdag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.